Skillingsboller

For en som har vokst opp på vestlandet er skillingsboller et kjent fenomen. Her skal jeg dele en oppskrift på supergode skillingsboller med deg!

  • 100 gram margarin
  • 5 dl melk
  • 50 g tørrgjær
  • 1ts kardemomme
  • 1 dl sukker
  • 750 g hvetemel

Fremgangsmåte

Smelt margarin og ha i melk. Varm dette til det er litt forbi fingervarmt.

Bland så sammen resten av ingrediensene. Jeg bruker kjøkkenmaskin. Du kan godt blande for hånd om du ønsker. La heve 45-60 minutter.

Når deigen er ferdighevet må du slå sammen deigen. Da elter du den for hånd. Kjevle så ut en firkant. Smør på smør, dryss på sukker og kanel. Så skal du rulle sammen firkanten til en pølse. Skjær opp skiver som er ca 2 cm tykke og legg disse på et stekebrett. Etterhev bollene i ca 40 minutter. Om du ønsker kan du drysse på perlesykker eller legge vaniljekrem i midten før du har dem i ovnen. Stek bollene til de er gylne.

Ca 10 minutter på 220 grader.

Kommentarer

  1. Mmm dette er bare så utrolig godt!! Lagde skillingsboller og boller sist helg, alt forsvant!! Hadde tenkt å fryse ned en pose, men det var nytteløst, he he

    SvarSlett
  2. De smakte fantastisk! :-) Første gang denne oppskriften er testet og det ble i alle fall ikke den siste. Tror ikke jeg får fryst noen jeg heller, he he! ")

    SvarSlett
  3. Det var rett og slett nydelig! :) Tusen takk for en enkel og god oppskrift.

    SvarSlett
  4. Veldig god oppskrift måtte lage en dobbel så stor

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar til meg!

Hilsen
Anne Kjersti