Glutenfrie knekkebrød (Nannahs)

Jeg tok meg den frihet å “rappe” hele innlegget til www.familiemat.no og legger ut en oppskrift på knekkebrød som jeg skal prøve ut. Da jeg skal ha de glutenfri bytter jeg ut kruskakli (som inneholder gluten) med fiberfin.

___________________________________________________________________

Oppskrift på knekkebrød som (jeg synes) er VELDIG gode. De knaser og knekker, akkurat sånn det skal være. Takk går til Nannah på lavkarbo.no for oppskrift.

Du trenger til ca 30 knekkebrød:
200 g solsikkekjerner/ 1dl linfrø (ca 50g)/ 1dl sesamfrø (ca 50g)/ 50 g kruskakli/ 2 toppede ss fiberhusk (helsekost)/ 1/2 ts salt/ litt søtt, brukte Sukrin (helsekost)/ 5 dl vann

Fremgangsmåte:
Sett ovnen på varmluft på 160 grader. Rør sammen deigen. La den hvile i 10 minutter, da sveller den grunnet Fiberhusk. Legg bakepapir på to stekeplater. Smør deigen tynt utover disse, bruk et pizzahjul eller en kniv og rut opp i så store knekkebrød du ønsker. Hvis du har varmluft steker du begge brettene samtidig i 1 time og 10 minutter. La platene bytte plass to ganger underveis. Hvis du ikke har varmluft kan du øke temperaturen til 180 grader og steke ett brett av gangen (dette har ikke jeg prøvd). Når steketiden er over skjærer du gjennom på nytt langs “delestrekene”, eller brekker knekkebrødene fra hverandre. Snadder!

Oppbevar knekkebrødene i tett metallboks, da holder de seg sprø.

Kommentarer