Luftige glutenfrie frøbrød

Jeg har forsket litt på å lage brød med glutenfritt mel.Det er ikke like enkelt som å bake med gluten (som gjør at brødet hever bedre). Men… Denne gangen klarte jeg å få det til kjempe bra. Kunsten var å lage brød på samme måte som ved vanlig bakst, bare at jeg hadde i mer væske og hevet kun i brødformen.

Her er min “slumpe-oppskrift”:

1 kg Lailas blå melmix (kjøpt i Sverige)

1 pk tørrgjør

3 dl havregryn

1 ts salt

2 ss fiberhusk

1 dl solsikkefrø

1 dl gresskarkjerner

1 dl sesamfrø

1 dl linfrø

Så setter jeg på kjøkkenmaskinen, og blander alt det tørre godt. Videre tilsetter jeg:

1 dl rapsolje

1 pisket egg

Varmt vann

Bland sammen olje, egg og varmt vann med det tørre. Mengde vann ser du an slik;

Når du har en jevn "suppe" tilsetter du mer og mer av melet.

La gjerne maskinen gå lenge, så deigen blir godt eltet.

Følg med på deigen i kjøkkenmaskinen. På grunn av at fiberhusk sveller og binder, kan det hende at du trenger mer vann.

Deigen skal være klissete, men skal holde formen. Det vil si, den skal ikke flyte sammen når du stopper å røre i den. Heller for våt enn for tørr pleier jeg å si!

Fyll 2 stk store brødformer, kledt med bakepapir, med deigen. Jeg bruker en slikkepott til å trykke digen utover og så pensler jeg deigen godt med lunkent vann før jeg setter den til heving. La deigen heve et lunt sted. Jeg legger over et kjøkkenhåndkle og plast. Når deigen er så stor i formen som brødet du vil ha, setter du dem til steking.

210 grader i ca 45 minutter. Brødene er ferdig om de får en “hul” lyd når du banker på dem. Avkjøl brødene på rist. Enjoy!

Kommentarer